Бивш пътен шеф фучи с макларън..

Подарил на сина си "Ламборгини", жена му кара "Кайен Магнум"


На 10 март т. г. тръгна съдебното дело срещу бившия шеф на агенция "Пътища" Веселин Георгиев, станал известен като Батко. Той бе обвинен, че в нарушение на закона е одобрил обществени поръчки за близо 120 млн. лв. на фирми на братята си Емил и Бойко. До назначаването му на държавния пост Георгиев е собственик в една от тях - "Биндер" АД.
Схемата "Батко - Братко" не е патент на Веселин Георгиев, установи започналата през февруари 2008 г. прокурорска проверка в агенцията. Успешно я е прилагал и предшественикът му Велико Желев при кабинета "Сакскобургготски". Желев, като и Батко, също е одобрявал договори с приближени дружества, в т.ч. с бившата си варненска фирма "Хидрострой". Там основен съдружник е съпругата му Мая, участва и брат му Иван, установяват разследващите.
Днес Веселин Георгиев е подсъдим, рискува до 8 г. затвор и конфискация на незаконно придобитото. Велико Желев пък демонстрира благополучие и недосегаемост. Проверката срещу него е прекратена, отговорност за възлагане на поръчки на свързани лица не може да му се търси, тъй като до 1 юли 2006 г. схемата "батко - братко" не е била забранена от закона, обясняват прокурори.
Шефът на дирекция "Усвояване на европейските фондове" в пътния фонд Любомир Лилов от няколко дни трепери дали комисията "Кушлев" ще му вземе 2 апартамента и 4 коли. Заради прочетената му условна присъда за подкуп.
Предишният директор на фонда Веселин Георгиев, по-известен като Батко, чака отново да тръгне съдебното му дело за длъжностно престъпление. Заради уреждане на близки фирми с обществени поръчки.
През това време друг бивш директор на пътния фонд, който също е одобрявал договори с фирми на свои хора обаче, шпори със свръхскъпия си мерцедес и не му пука от правосъдието. Той е хванал последния влак, преди законът да забрани да урежда близки фирми с държавни поръчки.
42-годишният Велико Желев оглави бившата Агенция "Пътища" (сега Национална агенция "Пътна инфраструктура") през 2001 г., когато царят идва на власт. 4 години той контролира строителството и поддръжката на пътища в страната. Освен това представлява държавата в преговорите с португалците за строителството на магистрала "Тракия". След това пък още 4 години е съветник на строителния министър в кабинета "Станишев" Асен Гагаузов.
Случайно или не, Желев демонстрира многократно по-висок стандарт, след като напуска държавната работа.
За 19-ия си рожден ден на 19 април тази година синът му Виктор Желев получава ключове за бленувано бижу - бяло "Ламборгини".
Месеци по-рано, през декември 2008 г., Желев сам подарява на себе си "Мерцедес Макларън" за около 360 хил евро. Същия кара и Джей Лено.
С него, както казват приятелите му, спортува по магистралите. Кефи се и с мотора си - мечта за всеки колекционер. На работа пък ходи с другия си "Мерцедес S500 4matic". На жена си Мая пък е отредил скромно "Порше Кайен Магнум".
Желев не крие и произхода на първия си милион, нито че притежава недвижими имоти в Бургас, в Слънчев бряг, в Испания. С Ангел Дерменджиев (с когото върти бизнес преди години) Желев е съсобственик на най-апетитната жилищна сграда във Варна - единствената в Морската градина. Според брокери квадратът в нея не пада под 2500 евро и по време на криза.
За мнозина бизнесмени паметно остава честването на 50-годишнината на "Хидрострой", в което участват жена му Мая и брат му Иван. На тържеството Велико Желев подарява на най-видните гости позлатени макети на валяк
Сред уодостоените е и министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов.
Заслугата за благополучието си Велико Желев благородно приписва на съпругата си. Иначе не би могло и да бъде. През последните осем години тя върти бизнес, а той е на държавна заплата, с която в България не се става богат.
Междувременно "Хидрострой холдинг" на Мая Желева е сред най-успешните в Североизточна България. Компанията е затрупана с поръчки и договори, главно за ремонт и поддръжка на пътища във Варненско, Шуменско, Силистренско. Инвестира милиони в нова строителна техника, неспирно разширява дейността си, изрядна е към банките и данъчните.
Единственото смущаващо в случая е дребното съвпадение, че тъкмо в "държавническия период" на Желев рязко дръпва нагоре бизнесът на жена му. И че многото от поръчките, които изпълнява "Хидрострой", са одобрени от него.
Едва ли е случайно, че преди Желев да поеме пътната агенция, офисът на "Хидрострой" е в апартамент във варненска панелка, а след това в собствена сграда от метал и стъкло, наподобяваща "Титаник", коментират бизнесмени от бранша.
След гръмването на скандала "Батко - Братко" прокуратурата се взира в работата на агенцията от 2005 г. През февруари 2008 г. тръгва следствено дело срещу виновни длъжностни лица от фонд "Републиканска инфраструктура". Започва проверка и на Областното пътно управление Варна. Съмненията са за нагласени обществени поръчки, и по-точно - за печелени от фирми на един и същ кръг от хора.
Освен "Хидрострой" в полезрението на разследващите попадат "Инжстройинженеринг" АД, "Пътища и мостове" ЕООД, "Автомагистрали - Черно море", ГД "Пътно поддържане 2003", "Трафикконсулт БГ" ЕООД, "Пътинвестинженеринг" АД. Почти всички те са пряко или косвено свързани с Велико Желев, с брат му, със съпругата му или с бившия му съдружник в различни фирми Ангел Дерменджиев.
Самият Желев е управител на "Инжстройинженеринг" след приватизирането на фирмата през 1999 г. Работил е и в "Пътстрой-Варна", собственост на Ангел Дерменджиев. "Инжстройинженеринг" ООД и "Хидрострой" държат и снегопочистването във Варненско заедно с "Титан". Откакто става шеф на пътната агенция, Желев официално не фигурира никъде.
Съдружникът му Ангел Дерменджиев пък е собственик или участва в общо 22 дружества, повечето за пътно строителство и ремонт, сочи електронният фирмен регистър. Варненски ченгета свързват името му с популярния в региона Иво Иванов-Гела, сочен за наркобос на Северното Черноморие. Ченгета често засичали двамата по заведенията в града. Преди години Иво-Гела се смяташе за дясна ръка на висаджията Георги Илиев, а по-късно - на Къро и Таке.
"Името на Велико Желев протича по няколко прокурорски преписки, но като свидетел. Проверка на дейността му в агенцията води само ДАНС по одит на Сметната палата, включващ последната му година в агенцията", казаха пред "Стандарт" от Софийската градска прокуратура.
Има данни, че Велико Желев е одобрявал договори с фирми на свързани лица, но по онова време това не е било забранено от закона установяват прокурорите. Затова и проверката на договорите за обществени поръчки е прекратена, не е проучвано точно колко и кои са били тези сделки, добавят участници в разследването на пътния фонд. До 1 юли 2006 г. Законът за обществените поръчки не допуска в конкурсите да участват единствено осъдени с влязло в сила наказание, обявени в несъстоятелност или в ликвидация, както и лишени от правото на търговска дейност лица. Едва от 1 юли 2006 г. ЗОП забранява участието на фирми, в които член на управителен и контролен орган, както и временно изпълняващ такава длъжност, е свързано лице по смисъла на Закона за държавния служител с възложителя или ръководни служители в неговата организация.
Ако Европа не бе натиснала българския парламент за спешни законови промени, в т.ч. и на реда за възлагане на обществени поръчки, днес Батко и Братко също щяха да ни се присмиват. Като Велико Желев, коментират магистрати.
Божидар Димитров ......................

Novinite24 Headline Animator

В БЛОГА СА ИЗПОЛЗВАНИ МАТЕРИАЛИ ОТ БЪЛГАРСКИ И СВЕТОВНИ ИНФОРМАЦИОННИ АГЕНЦИИ И САЙТОВЕ.NOVINITE24 НЕ НОСИ ОТГОВОРНОСТ ЗА СЪДЪРЖАНИЕТО НА КОЙТО И ДА Е САЙТ ДОСТИГНАТ ЧРЕЗ ВЪНШНИ ЛИНКОВЕ ОТ NOVINITE24. ИЗТОЧНИЦИ:

БЪЛГАРСКА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ , WWW.BNR.BG , DARIKNEWS.BG, BGNES.COM,ACTUALNO.COM, BTA.BG, PODLUPA.BG,DW, RAZKRITIA.COM, КЛЮКИ.БГ И ДРУГИ СВОБОДНИ ИЗТОЧНИЦИ.