Таралежът мляска като селянин..


Сергей се радва на гледката от високо
Фото Борис Цанков

Да си вкараш таралеж в гащите, значи да се прецакаш. Сам да си направиш живота труден. Да, но не е точно така. Убедих се в противното, откакто приятели ми подариха малък, сладък африкански таралеж. Първоначално бях леко шокиран. Не съм си и помислял, че ще се грижа за друго животно освен за обичайните домашни любимци като куче, котка или аквариумни рибки. По едно време си мислех колко ще е готино да си гледам костенурка, но ме разубедиха. И през ум не ми е минавало, че ще си имам работа с бодлив приятел с голяма муцуна и мокро носле. Щом го видях, веднага ми стана ясно как ще го кръстя - Сергей. Много ми заприлича на бившия премиер. Само едни очила му липсваха.
Първите дни на съжителството ни не бяха леки. Таралежът се страхуваше, наежваше се и съскаше застрашително, щом някой го доближаваше. Мен пък ме беше шубе от бодлите му. Признавам, че известно време чувствата бяха взаимни. Слагах му храна, вода и всеки се оттегляше в своя ъгъл. За първи път го хванах и погалих с готварски ръкавици (сестра ми до ден днешен ги използва). В един момент разбрах, че Серго не е толкова бодлив, а той - че нямам лоши намерения. Голямото ни приятелство започна един хубав ден, когато ме препика. Маркира ме като свой стопанин. Поне така го разбирам, защото си станахме още по-близки. Катери се по мен и се завира все под фланелката ми. Заспива в скута ми, докато го галя. Цирк тотален! Чувството е неописуемо. Таралежът е сладко и добродушно създание, копнеещо за внимание, а походката му е уникална и смешна. Едно от любимите му места са джобовете на късите ми панталони. Завре ли се в тях, трудно излиза. Така се разхождам у нас - с таралеж в гащите, и хич не ми е зле.
Тези красиви животинки са активни през нощта, а през деня не обичат да бъдат обезпокоявани. Още по-добре за работещите хора. Докато през деня изпълнявам ангажиментите си, Сергей си почива и не му бера грижи. Прибера ли се, той се събужда, храни се и играта започва. Щом си легна, често го пускам да се разхожда свободно в коридора или на терасата, когато е топло. Стаи с мебели и шкафове не са за предпочитане, защото обича да се крие и завира във всевъзможни дупки и после трудно излиза.
Таралежът е перфектният, нестандартен домашен любимец. Когато ми дойдат гости, той е истинска атракция. Всеки иска да го подържи и се радва на мократа му муцунка. Събратята на Сергей имат европейски и африкански разновидности. Живеят до 10 години в домашни условия и достигат размер между 17 и 25 см. Тези същества са за хора, които силно и истински обичат животните. Гледат се лесно и противно на хорските приказки ви гарантирам, че изобщо не миришат, стига редовно да им чистите. Отглеждам любимеца си в клетка за заек, а дъното е покрито с талаш. Къщичките за гнездене на птици също са много подходящи. Има си малка глинена ваза, в която да се крие и спи. Задължително му трябва малка къщурка, в която да се крие. Иначе е неспокоен и се чувства уязвим. Температурата, при която трябва да се отглежда, е между 15 и 26 градуса. При по-ниски стойности таралежът става неактивен и сънлив. Обожава котешка храна и гранули. Мляска като невъзпитан човек. Обича също така червеи, охлюви, щурци, зеленчуци, ябълки и грозде. Преди да започнете да го храните с всички тези неща обаче, задължително се консултирайте с ветеринар. Освен това не бива да се прекалява с храненето, защото тези животни имат склонност към затлъстяване. Колкото им сипете, толкова ще изядат.
Ако искате да направите подарък на новодомеца, спокойно можете да му купите играчки за хамстери, или котки. Таралежът ще се зарадва на колело за морско свинче, или на топка, която да бута с носа си.
Този вид домашни любимци са забележително здрави и издръжливи животни. Самите вие можете да им създадете условия за разболяване, ако ги оставите да живеят в мръсотия. Тогава не са защитени от различни паразити като бълхи, кърлежи и ларви. Особено ларвите на мухите могат да им причинят много поражения по кожата. Други заболявания, характерни за този вид домашни любимци, са диарията и крастата. При тези заболявания задължително потърсете помощта на ветеринар. С други думи - пазете му чисто, за да си спестите проблеми и запазите здравето му.
За да се чувства добре животинчето в домашни условия, е важно да го научите на контакт с хора още от първия ден. Колкото по-бързо свикне, толкова по-добре за вас и самия таралеж. И спокойно избягвайте кухненските ръкавици, за да го държите в ръка. Не боли.
За тези от вас, които решат да отглеждат таралеж, пожелавам приятно съжителство.
Христо КАСАЛИЙСКИ
paper.standartnews.com
......................

Novinite24 Headline Animator

В БЛОГА СА ИЗПОЛЗВАНИ МАТЕРИАЛИ ОТ БЪЛГАРСКИ И СВЕТОВНИ ИНФОРМАЦИОННИ АГЕНЦИИ И САЙТОВЕ.NOVINITE24 НЕ НОСИ ОТГОВОРНОСТ ЗА СЪДЪРЖАНИЕТО НА КОЙТО И ДА Е САЙТ ДОСТИГНАТ ЧРЕЗ ВЪНШНИ ЛИНКОВЕ ОТ NOVINITE24. ИЗТОЧНИЦИ:

БЪЛГАРСКА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ , WWW.BNR.BG , DARIKNEWS.BG, BGNES.COM,ACTUALNO.COM, BTA.BG, PODLUPA.BG,DW, RAZKRITIA.COM, КЛЮКИ.БГ И ДРУГИ СВОБОДНИ ИЗТОЧНИЦИ.