
Комисията за защита на потребителите завежда иск срещу „Космо България Мобайл” ЕАД или по-известната с търговското си наименование „Глобул”. Това е крайна мярка, която контролният орган предприема спрямо фирмата за нарушаване правата на голяма група потребители чрез въвеждане на неравноправни клаузи в Общите условия на договорите с клиентите й, твърдят от комисията.
Една от тези клаузи предвижда възможност потребителят едностранно да прекрати индивидуалния си безсрочен договор едва след като месец по-рано е направил писмено предизвестие за това и след като е изплатил всички дължими суми, както и месечната абонаментна цена за срока на предизвестието. Той има право да прекрати индивидуалния си договор, без значение дали е срочен или безсрочен, и при „съществено или системно нарушение на Общите условия от страна на "Глобул”, но отново при същите условия – да направи писмено едномесечно предизвестие и да изплати всички дължими към момента суми заедно с месечната абонаментна такса за периода, в който тече срокът по предизвестието.
В същото време е дадено право на "Глобул" едностранно да прекрати незабавно индивидуален договор, в случай че потребителят е нарушил съществено или системно Общите условия. Тези уговорки водят до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора, тъй като при неспазване на Общите условия потребителят трябва да направи едномесечно предизвестие за прекратяване на договора, а мобилният оператор може да направи това незабавно.
Друга уговорка в ущърб на икономическите интереси на потребителите е тази, с която търговецът си запазва правото да променя цените на предоставяната услуга, без да даде възможност на клиента си да се откаже от договора, в случай че той стане неизгоден за него.
Възможността мобилният оператор едностранно да прекрати договора с клиента си, ако има изискуеми задължения по други договори, сключени между двете страни, е третата неравноправна клауза в Общите условия на мобилния оператор, заради които КЗП завежда иск срещу него.
Повод за разглеждането на Общите условия към договорите на „Космо България Мобайл” ЕАД дават множество жалби, постъпили в контролния орган за причинени от оператора затруднения да прекратят договора си с него и да изберат по-изгодно предложение на друг.
До иска за премахването на визираните по-горе три неотстранени неравноправни клаузи се стига след като КЗП изпраща писмо до компанията, с което настоява те да бъдат доброволно отстранени или променени така, че да предвиждат еднакви права и задължения и за двете страни, като е даден срок за това.
В писмото КЗП настоява още фирмата да предприеме действия да информира потребителите и контролния орган за направените промени. Междувременно влизат в сила нови Общи условия на мобилния оператор. При разглеждането им от експертите се оказва, че три от откритите неравноправни клаузи, за които КЗП е изпратила писмо с настояване да бъдат отстранени и за които фирмата е поела отговорност, че ще премахне, отново присъстват със същия запис. ......................
0 коментара:
Публикуване на коментар